І ще раз до питання руйнівного впливу на дорожнє покриття перевантаженого великогабаритного транспорту.

Щоб зрозуміти глибину проблеми, трохи конкретики. Тільки факти:

  • руйнівний вплив однієї вантажівки на дорожнє полотно аналогічний впливу 26 000 легковиків;
  • з моменту здачі в експлуатацію нової автодороги і до ремонту нею може проїхати 5 000 000 вантажівок.

Але зауважте: йдеться НЕ про перевантажену вантажівку.

Доктор технічних наук, завідувач кафедри аеропортів Національного транспортного університету професор Гамеляк Ігор Павлович, досліджуючи руйнівний вплив транспортних засобів на дорожній одяг, довів, що перевищення   загальної маси транспортного засобу всього на 4 тони від дозволеного спричиняє зростання руйнівного впливу на дорожній одяг в 5 разів. А якщо ж маса транспортного засобу перевищує дозволену на 10 тон, то руйнівний вплив збільшується в 10 разів! Тобто, у випадку, якщо вантажівка везе «якихось зайвих 5 тон», - як часто висловлюються водії, то до капітального ремонту новою дорогою вже можуть проїхати не 5 мільйонів таких транспортних засобів, а всього 1 мільйон! Тобто, автодорога потребуватиме ремонту в п’ять разів швидше за розрахунковий час!

А тепер ще зауважте: вартість ремонту автодороги залежить від її категорії. Та в середньому, за даними Укравтодору, вона складає 5 мільйонів гривень за кілометр.

Після повірки до роботи у територіальні органи Укртрансбезпеки повернулися мобільні лабораторії для здійснення заходів державного контролю, в тому числі і габаритно-вагового. По всій Україні складено сотні актів на порушників вимог законодавства. Ось скажімо, 4 березня інспекторами Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області  складено акт на київське підприємство, чий транспортний засіб віз вантаж загальною масою 55.5 тон, що на 15.5 тон перевищує допустиму норму! При цьому було ще й суттєве перевантаження по осях, перевищення загальних габаритів транспортного засобу. І тільки вдумайтеся: цей транспортний засіб проїхав 594 кілометри! І це не поодинокий випадок, а тільки один із багатьох! Я взяв його для того, щоб проілюструвати, наскільки сьогодні є критичною ситуація із руйнування автошляхів.

 

Допоки нашими автошляхами їздитимуть такі, не побоюся цього слова, перевантажені монстри, решті автомобілістів залишається або сподіватися, що держава знаходитиме у бюджеті в 5 разів більше коштів для ремонту автошляхів, ніж це передбачено стандартами, або бути реалістами і з власної кишені дотувати бізнес таких горе-перевізників. Бо як інакше назвати ці витрати, які ми несемо, ремонтуючи власні автівки після поїздки зруйнованими автошляхами? Не кажучи вже про те, що перевантажена вантажівка становить небезпеку як учасник дорожнього руху, бо такий автомобіль є важкокерованим. Тому за будь-якої нештатної ситуації на автошляху вона буде фактором підвищеного ризику. Для Державної служби України з безпеки на транспорті, яку я очолюю, одним із пріоритетних завдань на сьогодні є вжиття дієвих заходів, спрямованих на забезпечення безпеки перевезень, в тому числі і на автошляхах України. Якщо говорити конкретно, то я це бачу наступним чином: по-перше, потрібно забезпечити жорсткий контроль за дотриманням усіма учасниками дорожнього руху вимог чинного законодавства, попередньо прописавши на законодавчому рівні механізми невідворотності адекватного покарання за порушення правил, а по-друге, за допомогою превентивних заходів добитись кардинальної зміни свідомості громадян. Адже вже сьогодні частина перевізників готові їздити без перевантажень. Але це не просто, коли знаходяться ті, хто демпінгує ціни, беручи на борт зайве.

Тому для Укртрансбезпеки 2019 - є роком розбудови ефективної системи убезпечення українських автошляхів від руйнування перевантаженим великогабаритним транспортом, в тому числі і за рахунок налагодження чіткої взаємодії із органами центральної та місцевої влади щодо підвищення ефективності заходів державного контролю за дотриманням перевізниками вимог чинного законодавства.

І все ж, як на мене, потрібно, в першу чергу, працювати задля підвищення правової свідомості і грамотності як бізнесу, так і суспільства вцілому. Адже  усі ми, в першу чергу громадяни, а вже потім бізнесмени, науковці, держслужбовці. Нам, нашим рідним і близьким їздити цими дорогами. З наших з вами податків ідуть кошти на будівництво і ремонт автошляхів. І з тих же податків відшкодовуються збитки, завдані дорожній інфраструктурі в разі настання ДТП. Та найстрашніше, що на цих дорогах ми щодня зазнаємо втрат, які неможливо відшкодувати: щодня внаслідок інцидентів на автошляхах гинуть люди, яких не повернути жодною ціною! Ось що потрібно доносити до людей з усіх можливих майданчиків. І, звісно, ж змінювати законодавство таким чином, щоб бути законослухняним було набагато вигідніше, ніж навпаки.

Подписывайтесь на канал свежих новостей DATA.ua в telegram, а так же на официальные страницы в facebook и twitter, чтобы быть первым в курсе событий.