У 2018 році в рамках децентралізації близько 120 тисяч кілометрів доріг загального користування місцевого значення  передані в управління облдержадміністрацій. Здавалося б тепер у доріг повинен з’явитися господар, який, як ніхто інший, зацікавлений у збереженні автошляхів від руйнування перевантаженим великогабаритним транспортом (адже цим людям, їх рідним і близьким їздити цими дорогами).

Саме тому, коли Уряд України, намагаючись знайти вихід із ситуації, яка виникла через недостатність штату Укртрансбезпеки для налагодження ефективної системи заходів державного контролю, вніс зміни до пункту 16 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567, суть яких полягала у тому, що габаритно-ваговий контроль може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення до рейдової перевірки посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки та власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю, а також посадових осіб органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації, це сприймалося як дієвий механізм, покликаний суттєво покращити ситуацію вцілому.

Аналогічно і з так званими нелегальними пасажирськими перевезеннями. Тут також уряд розраховував на максимальне сприяння з боку органів місцевої влади. Але оскільки за результатами 2018 року таке співробітництво не набуло масового характеру, то 20 грудня 2018 року у Міністерстві інфраструктури України відбулася міжвідомча нарада під головуванням Міністра інфраструктури України Володимира Омеляна з питань функціонування ринку автомобільних пасажирських перевезень, метою якої було узгодження дій для унеможливлення функціонування на ринку пасажирських перевезень автомобільним транспортом перевізників, які діють поза межами правового поля. За підсумками зустрічі було дане доручення сформувати територіальні робочі групи з питань функціонування ринку автомобільних пасажирських перевезень під головуванням профільних заступників облдержадміністрацій з обов’язковим включенням до їх складу представників територіальних управлінь Укртрансбезпеки, ДФС, Антимонопольного комітету, Нацполіції, членів ГО «ВААП» та ГС «Всеукраїнська асоціація автостанцій» та інших профільних громадських організацій.

Але суттєвого покращення ситуації у 2018 році так і не відбулося. Якщо і була співпраця з представниками місцевих державних адміністрацій, то тільки точково, епізодично.

Ось як виглядає аналіз, проведений мною згідно даних керівників територіальних органів Укртрансбезпеки. Станом 15 лютого 2019 року представники ОДА Вінницької, Дніпропетровської, Івано-Франківської, Луганської, Одеської, Харківської, Черкаської та Чернігівської областей жодного разу у 2018 році не приймали  участі у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень та здійсненні габаритно-вагового контролю, а співпраця на Полтавщині обмежується лише Лохвицькою райдержадміністрацією, на Запоріжжі – Бердянською міськрадою, чиї представники у 2018 році аж!!! близько п’яти разів приймали участь у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень.  У Сумській області все зупинилося на рівні домовленості, яка досі так і не перейшла в практичну площину.

Представники Волинської  та Чернівецької ОДА також у 2018 році приблизно п’ять разів!!! приймали участь у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень та здійсненні габаритно-вагового контролю, а представники Рівненської ОДА та райдержадміністрацій разів п’ять приймали участь у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень та один!!!! раз представник Рівненської ОДА  приймав участь у здійсненні габаритно-вагового контролю.

Не суттєво випередили своїх колег і представники Донецької  (до 10 спільних патрулювань), Київської (до 15), Хмельницької (до 15) та Тернопільської областей (до 15). Представники Житомирської ОДА, Житомирської міськради та райдержадміністрацій загалом у 2018 році до тридцяти разів долучалися до заходів державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень, а також до проведення  габаритно-вагового контролю.

Представники Херсонської ОДА обмежили свою участь у заходах державного контролю Укртрансбезпеки лише  літнім періодом, а Миколаївської ОДА – літнім та осіннім періодом.

Представники Київської міської державної адміністрації залучали технічних працівників, які обслуговують стаціонарні комплекси для здійснення габаритно-вагового контролю, але жодного разу не було залучено до роботи власне працівників Департаменту транспортної інфраструктури.

Представники Кіровоградської ОДА на постійній  основі долучалися до здійснення працівниками Укртрансбезпеки габаритно-вагового контролю.

І тільки представники міської ради Кропивницького та райдержадміністрацій Кіровоградщини, Львівської ОДА та райдержадміністрацій приймали участь у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень, а також габаритно-вагового контролю згідно графіків спільних мобільних груп (тобто, на постійній основі).

Для того, щоб виправити існуючу ситуацію, я ініціював  проведення міжвідомчої наради з цих питань.

19 лютого така нарада відбулася в  Міністерстві інфраструктури України під головуванням Державного секретаря Міністерства інфраструктури України Андрія Галущака, за моєї участі, виконуючого обов’язки заступника голови Державного агентства автомобільних доріг України Олександра Харченка, директора  Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України Віктора Сасіна, а також профільних заступників голів обласних державних адміністрацій та керівників відповідних департаментів облдержадміністрацій, а також начальників територіальних органів Укртрансбезпеки. Мета – напрацювати консолідовані рішення щодо функціонування високоефективної системи убезпечення українських автошляхів від руйнування перевантаженим великогабаритним транспортом та забезпечення високих безпекових стандартів при здійсненні вантажних і пасажирських перевезень.

Я озвучив результати проведеного мною аналізу ефективності взаємодії на місцях. Можливість висловитись мали як представники обласних адміністрацій, так і керівники територіальних органів Укртрансбезпеки. Проблематика у кожній області виявилася своєю: десь нарікали на відсутність майданчиків, придатних для здійснення заходів державного контролю за дотриманням перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових параметрів, десь виникали непорозуміння через розмежування повноважень, складність процедур передачі матеріальних цінностей (як то дизельне пальне, необхідне для роботи мобільних станцій контролю), десь – на відсутність облаштованих майданчиків для відстою вантажівок, затриманих за перевищення габаритно-вагових параметрів, а десь – на відсутність відповідних співробітників держадміністрацій або ж відсутність у них відповідної кваліфікації. Словом, зрозуміло, що така нарада була дуже на часі.

Результат: Державний секретар Міністерства інфраструктури озвучив реальні кроки, які необхідно здійснити для того, щоб постановою Кабінету Міністрів України  № 1567 стала дієвим інструментом у реалізації державної політики із забезпечення безпеки перевезень автомобільним транспортом. А саме: в стислі терміни провести експертне обстеження існуючих майданчиків, придатних для здійснення габаритно-вагового контролю, підписавши дефектні акти по кожному окремо взятому об’єкту, щоб при потребі, можна було усунути існуючі недоліки і в найближчій перспективі використовувати їх для здійснення заходів державного контролю; підготувати регламент взаємодії із чітким розмежуванням повноважень у  територіальних робочих групах, особливо що стосується контролю за функціонуванням ринку автомобільних пасажирських перевезень, зробивши акцент на так званих «нелегальних» перевезеннях пасажирів; пропрацювати з Міністерством фінансів України спрощену процедуру зарахування матеріальних цінностей; вирішити питання із оперативністю надходження інформації до Укртрансбезпеки про видані дозволи на перевезення негабаритного вантажу; продумати способи нормативно-правового врегулювання ситуації із переобладнаними контейнеровозами тощо.

Представники ряду адміністрацій висловили незгоду із зробленою мною оцінкою рівня взаємодії. Зокрема, це стосується міської адміністрації Києва. Представники КМДА заявили, що закуплені містом пункти габаритно-вагового контролю працюють безперебійно.

Тому прийняв рішення після роботи проїхатися місцями локації цих пунктів разом з представниками КМДА, щоб або спростувати, або підтвердити дану інформацію.

Подписывайтесь на канал свежих новостей DATA.ua в telegram, а так же на официальные страницы в facebook и twitter, чтобы быть первым в курсе событий.